حکم شرعي خريد و فروش اسپرم مردان خريد و فروش اسپرم مدلها، ورزشکاران و .به زوجهاي نابارور با قيمتهاي ميليوني اين روزها به بازاري براي سودجويي برخي از افراد تبديل شده است. «نسيم آنلاين» با استفتاء از 4 مرجع عاليقدر تقليد از حيث شرعي اين موضوع را بررسي ميکند.
يکي از مشکلاتي که برخي از زوجين پس از ازدواج و با گذشتن چند سال از زندگي مشترکشان دچار آن ميشوند موضوع ناباروري است. اين مشکل زماني حاد ميشود که بنيان رابطه شويي را تحت تاثير قرار ميدهد و کم نيستند زوجهايي که به دليل اين بحران در زندگي خود از هم جدا شدهاند. راهکارهاي متفاوتي براي غلبه بر اين مشکل از قديم وجود داشته است مانند اينکه برخي خانمهاي نابارور براي حفظ زندگي خود داشتن هوو را ميپذيرفتند.
عدهاي ديگر راهکار انساني فرزندخواندگي را به عنوان راه حل اين بحران در زندگي خود در نظر ميگرفتند و از اين حيث که هم مشکل خود را حل کنند و هم در کار ثوابي که سرپرستي يک کودک يتيم را ميپذيرفتند شرکت ميکردند. در ساليان اخير و با پيشرفتهاي پزشکي در کشورمان راهکارهاي علمي براي حل معضل ناباروري در کشور بوجود آمده است که پژوهشکده رويان در صدر اين پيشرفتها قرار دارد. در اين سالها تعداد بسياري از زوجين نابارور با استفاده از روشهاي پزشکي مورد تاييد شرع و قانون توانستند فرزند آوري کنند.
اما راهکاري که چندي سر از آگهيها و تبليغات در آورده است خريد و فروش اسپرم است تا زوجها علاوه بر حل مشکل ناباروري خود به ادعاي اين افراد سودجو مشخصات مطلوب فرزند آينده خود را از لحاظ ظاهري و ژنتيکي بدست بياورند. خريد و فروش اسپرم در برخي از کيلينيکهاي پزشکي در مناطق متمول تهران متاسفانه به يک شغل پر درآمد تبديل شده است.
پژوهشکده رويان نيز که به عنوان بزرگترين مرکز علمي در ايران در زمينه ناباروي فعاليت ميکند خريد و فروش اسپرم در اين پژوهشکده را تکذيب ميکند. رضا ساماني دبير کميته اخلاق پزشکي پژوهشکده رويان در ارتباط با خبري مبني بر فروش و اهدا اسپرم در پژوهشگاه رويان، گفته بود: در پژوهشگاه رويان به هيچ عنوان اهدا و خريد و فروش اسپرم انجام نميپذيرد.
کلينيکهاي ناباروري خاصي در تهران در اين زمينه مشغول به کار شدهاند و براي مشتريان خاص خود در اين زمينه قيمتهاي خاصي ارائه ميکنند. به عنوان مثال اگر اهدا کننده اسپرم مدل، ورزشکار و يا يک بازيگر خوشتيپ باشد اسپرمهاي آنها از 25 ميليون تا صد ميليون تومان به فروش ميرود. در اين بين اسپرم افراد با ضريب هوش بالا هم تا 25 ميليون تومان به فروش رسيده است تا شايد نوزادي که از اين طريق پا به عرصه حيات ميگذارد در آينده دانشمند بزرگي شود!
اين موضوع جنبههاي بسياري از لحاظ پزشکي، حقوقي و شرعي دارد. «نسيم آنلاين» اين موضوع را از لحاظ شرعي مورد بررسي قرار داد و با ارائه سوالي به دفاتر محترم 4 مرجع معظم تقليد پرسشي در اين خصوص مطرح کرد. در ادامه سوال «نسيم آنلاين» و پاسخ مراجع معظم تقليد براي هر چه روشنتر شدن اذهان مخاطبان درج ميگردد.
باسمه تعالي
با سلام و عرض تحيات وافره و آرزوي طول عمر براي آن مرجع بزرگوار
اخيرا مشاهده شده است که عده اي با قبح زدايي و سوء استفاده از موضوع اهداي اسپرم به دنبال ايجاد مراکز داد و ستد اسپرم با مبالغ سنگين هستند. اين افراد که با راه اندازي دفاتري در تهران به دنبال کسب درامدهاي هنگفت از اين کار هستند براي جذب زوجهاي جوان و پر کردن جيبشان از اهداي اسپرم آقاي بازيگر، اهداي تخمک خانم ورزشکار يا فروش اسپرم يک فوتباليست با قيمت ميليوني ميپردازند. سوالي که در اين بين بوجود ميآيد اين است که:
1. از نظر شرع مقدس چنين کاري مجاز است؟
2. با توجه به اينکه بين اهدا کننده اسپرم و دريافت کننده ازدواجي صورت نگرفته و از طرفي عمل هم صورت نگرفته حکم فقهي چيست؟ اولا حلال زاده يا بودن بچهاي که به دنيا ميآيد؟ ثانيا محرميت و ارث بين اهدا کننده اسپرم و فرزند چگونه خواهد بود؟
حضرت آيت الله العظمي اي
تلقيح زن از طريق نطفه مرد نامحرم في نفسه اشکال ندارد؛ ولي بايد از مقدّمات حرام مثل لمس ونگاه حرام اجتناب شود. به حال چنانچه از اين طريق فرزندي به دنيا بيايد، ملحق به شوهر زن نمي شود؛ بلکه ملحق به صاحب اسپرم وتخمک است و در احکام نسب رعايت احتياط شود.
حضرت آيت الله العظمي سيستاني
اگر اسپرم مردى ديگر وارد رحم زن کنند که قطعا جايز نيست ولى اگر تخمک زن را در خارج از رحم با اسپرم مردى ديگر بارور کنند ودر رحم او جاى دهند از اين جهت حرام نيست گرچه خلاف احتياط است ولى چون اين امر مستم کشف عورت مى شود از اين جهت در غير حال ضرورت جايز نيست و ضرورت بر فرض که باشد با يک فرزند برطرف مى شود ودر هر حال اين بچه فرزند شوهر نيست وجايز نيست اورا به نام خود ثبت کند و او را فرزند خود بداند يا بخواند.
حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي
پاسخ: اسپرم به معناي اسپرمي که در مني غرق است نجس است و اگر منافع مشروعي داشته باشد ماليت داشته و قابل خريد و فروش است. البته توجه داشته باشيد تلقيح نطفه بيگانه، شرعا حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود. تنها راه براي استفاده از نطفه مرد بيگانه اين است که مرد موقتا همسر خود را طلاق دهد و آن زن پس از عده به عقد موقت مرد مورد نظر درآيد(هر چند اصلا همديگر را نبينند) سپس نطفه آن مرد را برداشته و در زمان عقد با تخمک زن ترکيب کنند و پس از بخشش باقيمانده مدت عقد موقت و تجديد عقد دايم با شوهر سابق، نطفه ترکيب شده را در رحم او بکارند. فرزندي که متولد مي شود بر آن مرد و زن محرم است، ولي تنها از آن زن و صاحب نطفه ارث مي برد.
درباره این سایت